* Zandlopers

Griffoendor
Ravenklauw
Huffelpuf
Zwadderich
017
603
037
114

* Zandlopers Halucina

Urbvico
Magicus
Remedicus
Senadux
045
015
135
000

Auteur Topic: RPG-uitleg  (gelezen 1591 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ZweinsteinOnline

RPG-uitleg
« Gepost op: 03 maart 2014, 21:01:34 »
In dit topic is de uitleg voor de RPG te vinden. Ook als je aan het schrijven bent, is het handig dit topic bij de hand te houden, aangezien het een aantal tips geeft om verder te komen.

Inhoud:

1. Wat is een RPG?
2. Wat is de setting van de ZO RPG?
3. Hoe maak ik een karakterkaart?
4. Hoe speel en schrijf ik in de ZO RPG?
5. Regels en tips
6. Uitleg Dagboektopic

ZweinsteinOnline

Re: RPG-uitleg
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2014, 21:02:50 »
1. Wat is een RPG?

RPG staat voor Role Playing Game. Vertaald naar het Nederlands betekent dat Rollenspel

ZweinsteinOnline

Re: RPG-uitleg
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2014, 21:05:08 »
2. Wat is de setting van de ZO RPG?

De RPG speelt zich af in het begin van de 20e eeuw, in de magische Harry Potterwereld, al speelt het grootste deel zich af op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Dit betekent dat personages als Harry Potter, Ron Wemel, Draco Malfidus etc. nog niet geboren waren en zij dus niet kunnen meespelen in je verhalen.
Houd ook rekening met de algemene gedragscode van rond die tijd:

Algemene gedragscode:
- Lichamelijk contact in het dagelijks leven komt niet vaak voor. Als groet zijn mannen en vrouwen gewend om hoogstens elkaar de hand te drukken; beleefder is om voor elkaar een buiging (mannen) of een knieval (vrouwen) te maken. Een gepaste afstand behoort dus tot de algemene etiquette. Intiem lichamelijk contact gebeurt eigenlijk alleen in familieverband. Ook in de liefde is een omhelzing en een kus iets wat gepast is als de relatie wat verder gevorderd is. Een kus is dus een grote stap in een relatie, wees er spaarzaam mee.

- Volwassenen mogen onderling aangesproken worden met de voornaam of de achternaam. Kinderen spreken volwassenen aan met twee woorden, namelijk de titel van de persoon inclusief de achternaam. Het is gepast om te weten wat iemands titel is. Indien de vrouw getrouwd is mag dat met haar eigen achternaam of met haar naam plus die van haar man.

- Alle kinderen leren van hun ouders en op de basisschool de beginselen van de etiquette en de meesten zullen zich daar ook aan houden. Blijf echter wel binnen het karakter van je personage; een wat oudere puber kan best een keer opvliegend zijn!

- Als een leerling gedrag vertoont dat de staf ontoelaatbaar acht zal deze leerling hiervoor gestraft worden. Straffen zullen passend in de tijd dat de RPG speelt gegeven worden en de leerling dient deze te respecteren.

Gedragscode voor kinderen (leerlingen):
- Heb respect voor ouderen. Deze hebben altijd gelijk, wat ze ook zeggen (waarheid of niet), hier wordt dan ook niet tegen ingegaan (binnen de grenzen van je personage).

- Brutaal gedrag tegen ouderen wordt niet getolereerd.

- Wanneer ouderen met elkaar aan het praten zijn is het onbeleefd en ongehoord om hen hierin te storen. Probeer dus ook niet aandacht te zoeken.

- Kinderen hebben evenveel of zelfs meer respect voor hun ouders, want zij worden met de beste bedoelingen door hun ouders opgevoed en dat zal de toekomst van de kinderen bepalen. Dit is natuurlijk afhankelijk van de klasse van de ouders en wordt bepaald door een context van gebeurtenissen en natuurlijk de persoonlijkheden binnen het gezin. Met "klasse" wordt de laag van de samenleving bedoeld. Je kunt er grofweg drie onderscheiden: bovenaan, de allerrijksten, zijn degenen die van adel zijn. Je kunt hierbij denken aan het koningshuis en aan baronnen. Daarna komt een laag van rijke burgers (bourgeoisie). Dit zijn burgers die door onder andere handel rijkdom hebben verkregen. Het gros van de mensen zal echter tot het proletariaat behoren: de arbeiders en de gewone burgers. Over het algemeen leven gezinnen in deze klasse eenvoudig.

Gedragscode voor volwassenen (afgestudeerden):
- Volwassenen gedragen zich bekwaam en respectvol naar anderen toe.

- Tegenover kinderen wordt afstand behouden. Vriendelijk doen kan, maar vriendschappelijk niet.

- Na het huwelijk is de man de meerdere en is de vrouw onderdanig. Zij zal haar man respecteren en zich niet tot andere mannen wenden. Ook dit geldt natuurlijk binnen het karakter van het personage.

ZweinsteinOnline

Re: RPG-uitleg
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2014, 21:08:28 »
3. Hoe maak ik een karakterkaart?

Om in de RPG te kunnen meespelen, heb je een eigen personage nodig. Hier zal een korte uitleg worden gegeven over het maken van een eigen tovenaar/heks (personage in de ZO RPG) aan de hand van een karakterkaart. In een karakterkaart worden verschillende kanten van jouw personage beschreven. Dit is handig voor jezelf, omdat je dan altijd een kaart over jouw personage terug kan vinden, maar ook handig voor lezers van je verhalen, omdat ze dan een beeld van jouw personage kunnen vormen. Belangrijk is dat de karakterkaart eerst beoordeeld moet worden voordat je mag deelnemen aan de RPG; op deze manier willen we je helpen zo goed mogelijk te kunnen schrijven in de RPG. Volg de onderstaande handleiding en post je karakterkaart in deze categorieAlgemeen:
Volledige naam: Vul hier de voor- en achternaam van je personage in, inclusief eventuele doopnamen.
Geboortedatum: Je geboortejaar moet kloppen met het jaar waarin de RPG zich afspeelt; vergeet niet dat je 11 jaar bent als je in je eerste jaar op Zweinstein begint!
Leeftijd: Leerlingen beginnen altijd met 11 jaar.
Bloedlijn: Volbloed, Halfbloed, Dreuzelouders.

Rijkdom: Arm, gemiddeld, rijk.
Gedrag: Beschrijf het gedrag van je karakter; hoe is hij/zij in het dagelijks leven?

Familie: Geef hieronder de namen van je familie.
Vader:
Moeder:
Broer: 
Zus:
Overige familie:

Achtergrond:
Vertel zoveel mogelijk over de achtergrond van je personage. Denk daarbij aan vragen als: Hoe leerden je ouders elkaar kennen? Naar welke school/scholen gingen zij? Hoe verliep hun leven totdat jij geboren werd? Wat voor werk doen je ouders? Hoe vond je het toen je je uil kreeg? Wanneer was de eerste keer dat je magische krachten toonde? Hoe reageerde je omgeving op jouw magische talenten etc. Kortom: ga dieper in op het verleden van je personage en eventueel zelf op het verleden van je ouders. Doe dit zo uitgebreid mogelijk, op deze manier krijg je meer inzicht op je personage en dit helpt je om beter te schrijven.

Toverstok: Welke toverstok heeft hij/zij?
Uiterlijk: Beschrijf hoe je personage eruitziet, het liefst zo uitgebreid mogelijk. Denk aan haarkleur/lengte, oogkleur, lengte, kledingstijl etc.
Huisdier: Heeft je personage een huisdier, en zoja, welke? Kies uit: kat, rat, pad of uil.

Innerlijk:Goede eigenschappen:
Minimaal 3, maximaal 5.
Slechte eigenschappen:
Minimaal 3, maximaal 5.
Overigen:
Hier kan alles kwijt wat hierboven niet omschreven staat, bijvoorbeeld een speciaal talent of kwaliteit.


[u][b]Algemeen:[/b][/u]
[b]Volledige naam:[/b]
[b]Geboortedatum:[/b]
[b]Leeftijd:[/b]
[b]Bloedlijn:[/b]

[b]Rijkdom:[/b]
[b]Gedrag:[/b]

[b]Familie:[/b]
[i]Vader:[/i]
[i]Moeder:[/i]
[i]Broer:[/i] 
[i]Zus:[/i]
[i]Overige familie:[/i]

[b]Achtergrond:[/b]

[b]Toverstok:[/b]
[b]Uiterlijk:[/b]
[b]Huisdier:[/b]

[u][b]Innerlijk:[/b][/u]

[b]Goede eigenschappen:[/b]
[i]Minimaal 3, maximaal 5.[/i]
[*]
[*]
[*]
[*]
[*]

[b]Slechte eigenschappen:[/b]
[i]Minimaal 3, maximaal 5.[/i]
[*]
[*]
[*]
[*]
[*]

[b]Overigen:[/b]

Nu kan je karakterkaart gepost worden, zodat het nagekeken en gearchiveerd kan worden. Dat kan in dit subforum: Kaartenbak. Je kunt een nieuw topic openen met als titel de volledige naam van jouw personage.

Zodra je karakterkaart goedgekeurd (of afgekeurd) is, krijg je een berichtje van de crew. Hierin staan nog eventuele verbeteringen die je kunt doorvoeren. Als je dit hebt aangepast, kun je beginnen met schrijven! Tot die tijd moet je nog even wachten en kan je dus alvast doorlezen hoe je kunt spelen in de ZO RPG. Dit is stap 4.

ZweinsteinOnline

Re: RPG-uitleg
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2014, 21:15:23 »
4. Hoe speel en schrijf ik in de ZO RPG?

Het beginmeldtopic aangeven en zal er zo snel mogelijk een slotje op het uitgespeelde topic komen.

Vervolgens kun je beginnen met schrijven. Dit kan op twee manieren, hieronder beschreven:
1. In een eigen topic
2. In een gezamenlijk topic

1. In een eigen topic2. In een gezamenlijk topicKlassen en examens

ZweinsteinOnline

Re: RPG-uitleg
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2014, 21:20:14 »
5. Regels en tips

Hieronder staan enkele regels waar je je aan moet houden, maar ook enkele schrijftips die je zullen helpen om beter beoordeeld te worden.

Algemene regels
- Post in AN, oftewel Algemeen Nederlands. Dit betekent dat je normale interpunctie en grammatica gebruikt en geen Breezertaal, smstaal of msntaal. Let ook op je spelling en werkwoordsvormen!
- Af en toe een Engels woord in je post gebruiken is geen probleem, zolang het maar geen hele Engelstalige posts worden.
- Engelse titels voor topics zijn toegestaan, maar wel met mate. Het is en blijft een Nederlandstalig forum, maar zo nu en dan een topictitel in het Engels mag eventueel met een Nederlandse vertaling tussen (haakjes) erachter.
- Gebruik geen emoticons in je RPG-posts. Dit leidt alleen maar af en hoort niet bij een schrijfstijl.
- Om iets te benadrukken mag iets schuin/vet/onderstreept staan, maar doe dit met mate.
- Val geen andere leden lastig door hen te beledigen of uit te schelden.
- Plaats geen berichten die andere leden kunnen schokken, zoals pornografische afbeeldingen.

Eigen topic
Regels

- Verhalen moeten minstens 400 woorden bevatten. Gebruik dus Word om je verhalen eerst uit te typen, zodat je makkelijker woorden kan tellen en er meteen fouten uit kan halen! In de "winkel" kun je, mettertijd, speciale voorwerpen kopen om eventueel kortere verhalen te schrijven.

- Schrijf volgens de regels die ook hierboven beschreven zijn.

- Schrijf in de verhaalvorm en niet met sterretjes.
Fout is dus: *Rent naar Harry Potter* *Spreekt een spreuk uit*
Goed is dus: Draco rende naar Harry toe. Hij hief zijn toverstok en sprak zijn spreuk uit.

Tips
- Laat je personage leven: zorg ervoor dat het geen Mary Sue wordt, maar laat hem/haar ook eens onaardig doen of dom!
- Bedenk voor jezelf al een verhaallijn die je in je topic volgt. Heb voor jezelf op een rijtje waar je personage aan het eind naartoe werkt, net zoals bij een boek.
- Wees gedetailleerd. Show, don�t tell, oftewel: beschrijf details, sfeer, uiterlijke kenmerken etc.
- Vul ook de uitgebreidere karakterkaart in die je (later) op de site kunt vinden. Zo heb je in ieder geval voor jezelf een uitgebreid spiekbriefje waaruit je idee�n kan opdoen!
- Lees je verhalen nog eens door voordat je ze post. Dit levert extra beloning op; hoe meer fouten er in een verhaal zitten, hoe minder punten je krijgt!
- Schrijf niet te veel spreuken achter elkaar. Schrijf ook eens over andere dingen die je personage doet.
- Verzin iets spannends en origineels; dit wekt interesse en spanning op en is leuk om te lezen (en om te schrijven!).

Gezamenlijke topics
Regels

- Je post moet minimaal 5 regels bevatten. Dit is enkel een richtlijn, het mogen er natuurlijk altijd meer zijn.
- Nogmaals: schrijf in de verhaalvorm en niet met sterretjes.

- Hoewel je in je persoonlijke topic zelf mag bepalen in welke persoon en tijd je schrijf (bijvoorbeeld ik-persoon tegenwoordige tijd), ben je in de gezamenlijke topics verplicht in de derde persoon (hij/zij/het) verleden tijd te schrijven. Dit is ingevoerd om verwarring bij medespelers tegen te gaan.
Ik loop naar Harry.
Ron liep naar Harry.
 
- Godmode is verboden in gezamenlijke topics. In samenwerkingen mag dit beperkt, zolang je maar toestemming van de ander hebt om soms godmode te gebruiken.
Godmode is dat jij voor God speelt en dus ook andere karakters (van andere leden) gaat besturen.
~ Je mag alleen je eigen personage besturen.
Ron liep op Harry af en vroeg of hij meewilde. Samen liepen ze naar de Grote Zaal.
Ron liep op Harry af en vroeg of hij meewilde. Geduldig wachtte hij af of hij meeliep.

~ Je mag jezelf niet onschendbaar maken. Je bent maar een mens en je kan nu eenmaal niet alles.
Draco had een spreuk op Harry afgevuurd. Hij maakte een simpele stap opzij en zo ontweek hij hem gemakkelijk.
Draco had een spreuk op Harry afgevuurd. Die was zo onverwacht geroepen dat hij geen tijd meer had om terug te vechten. De spreuk had hem geraakt.
Natuurlijk mag je zelf bepalen of de spreuk jouw personage raakt, maar je moet wel realistisch blijven.

~ Je huisdieren (en dieren die niet van een ander lid zijn, bijvoorbeeld een Hippogrief) mag je wel godmoden. Je mag dus zelf beslissen wat je huisdier doet. Huidieren van een ander lid mag je niet godmoden.
Harry had zijn uil gisteren al weggestuurd. Daarom pakte hij de uil van Ron en liet die zijn brief versturen.
Harry liep naar Ron toe die zijn uil bij zich had. Deze keek echter maar verveeld rond.

Als je toch wil godmoden, vraag dan eerst toestemming aan het desbetreffende lid en vermeld dit in je post. Dit voorkomt verwarring en aftrek van punten/beloning.

- Verder gelden dezelfde regels als bij �Algemeen� beschreven staan.

Tips
- Een rollenspel wordt interessanter en levendiger als je met meerdere mensen speelt. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, maar ook hoe meer je moet lezen om het topic bij te kunnen houden. Laat je medespelers niet te lang wachten en houd het topic regelmatig bij.
- Lees de karakterkaarten van de andere spelers globaal door om een indruk te krijgen met wie je personage te maken heeft. Zo kun je er ook achter komen hoe je andere spelers kunt uitdagen om het topic n�g spannender te maken en hoe je de relaties tussen de personages realistisch kunt maken.
- Ga alleen in op de gebeurtenissen die interessant zijn voor jouw personage; dit voorkomt dat posts verschrikkelijk lang worden. Maar, om de interactiviteit te behouden, vragen we je wel om zoveel mogelijk in te gaan op wat anderen hebben geschreven (al maak je slechts een opmerking of besteed je er maar drie woorden aan). Net als bij andere spelletjes word je namelijk liever niet genegeerd door medespelers.
- Onervaren? Geen nood! Onze tip is om gewoon mee te doen aan een topic. De crew zal je tips en trucs sturen zodat je snel vooruit gaat en er meer plezier aan kunt beleven.

ZweinsteinOnline

Re: RPG-uitleg
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2014, 09:51:11 »
6. Uitleg dagboektopic
De zelfontwikkeling van je RPG-karakter

Als je als elfjarige op Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus  binnen loopt, is het natuurlijk de bedoeling om je hersenen in de zeven jaren die volgen, vol te stampen met kennis over alle aspecten van de toverkunst. Om dat doel te bereiken, moet je jezelf (lees: RPG-karakter) ontwikkelen. Er zijn twee verschillende manieren om je karakter te ontpoppen.
1. Vaardigheden leren.
2. Belangrijke gebeurtenissen uitspelen.

1. Vaardigheden leren.hier1.2 Een samenwerking
Soms heb je de mogelijkheid om met een andere leerling samen te werken. Samen moet je dan aan het benodigde aantal posts komen om een vaardigheid te leren. Je mag samenwerken met leerlingen uit alle afdelingen en uit alle leerjaren. Om een samenwerking te mogen beginnen, moet je een uil sturen naar je afdelingshoofd(en), met uitleg met wie je samen wilt werken en welke spreuk je wilt leren. Zorg ervoor dat het uiltje naar alle partijen gestuurd wordt.

1.3 Beloningen
1.3.1 Afdelingspunten1.3.2 Smekkies in alle smaken.1.4 Jaren 1 en 21.5 Jaren 3 t/m 5
Eenmaal in het derde jaar aangekomen, kan je kiezen uit keuze vakken. Er worden meer vaardigheden beschikbaar gesteld; je kan nu dus ook kiezen vaardigheden te leren van de keuze vakken. De keuze vakken zijn:
- Dreuzelkunde
- Leer der Oude Runen
- Occlumentie
- Verzorging van Fabeldieren
- Voorspellend Rekenen
- Waarzeggerij

De overgangsnormen voor deze jaren zijn:
Jaar 3 en 4: 6 vaardigheden, waarvan 2 samenwerkingen
Jaar 5: 4 vaardigheden, waarvan 2 samenwerkingen

Hierbij moet worden gezegd dat van deze vaardigheden er minstens 2 uit verschillende keuzevakken afkomstig moeten zijn. De overige vaardigheden zijn naar eigen keuze in te richten.
Let er wel op dat je in jaar 4 en volgende enkel vaardigheden kunt leren van de vakken die je in jaar 3 hebt gekozen, aangezien je personage niet in jaar 4 of later kan instromen in een vak en alle achterstand kan inhalen. Daarom wordt je vakkenpakket met je gekozen keuzevakken gepost in je karakterkaart aan het begin van je schooljaar, nadat je je keuzevakken doorgegeven hebt.

Ook hier geldt dat er aan het einde van het jaar IC een toets word afgenomen, waarbij jaar 5 een S.L.I.J.M.B.A.L.-examen kent (zie hiervoor 1.7)

1.6 Jaren 6 en 7
In jaar 6 zijn er geen verplichte vakken meer, maar mag je zelf je pakket bij elkaar kiezen. Dit wordt gedaan aan de hand van een gesprek met je afdelingshoofd, waarin besproken wordt welk beroep je wil gaan doen en in welke afdeling je dus zal moeten instromen op Halucina. Je kunt kiezen uit alle vakken, een compleet overzicht is dus:
- Astronomie
- Bezweringen
- Dreuzelkunde
- Geschiedenis van de Toverkunst
- Kruidenkunde
- Leer der Oude Runen
- Occlumentie
- Toverdranken
- Transfiguratie
- Verschijnselen (enkel jaar 6)
- Verweer tegen de Zwarte Kunsten
- Verzorging van Fabeldieren
- Voorspellend Rekenen
- Waarzeggerij

De overgangsnormen voor deze jaren zijn:
- Jaar 6: 4 vaardigheden, waarvan 2 samenwerkingen
- Jaar 7: 3 vaardigheden, waarvan 2 samenwerkingen

Voor jaar 7 geldt hierbij hetzelfde als bovenstaande: in jaar 7 kan je personage enkel vakken volgen die hij of zij ook gevolgd heeft in jaar 6. Hiervoor hoeven niet vaardigheden van alle vakken geleerd te zijn, maar het vakkenpakket staat vast.

In jaar 6 vindt een normale toets plaats, maar in jaar 7 heeft je personage zijn of haar P.U.I.S.T.-examens (meer hierover in 1.7).

1.7 S.L.I.J.M.B.A.L.- en P.U.I.S.T.-examens2. Belangrijke gebeurtenissen uitspelen.
In je dagboek  kan je ook belangrijke gebeurtenissen in het leven van je karakter uitspelen. Denk hier bijvoorbeeld aan het krijgen van het bericht dat een dierbare is overleden, of de onzekerheid omtrent het kiezen van keuze vakken. Voor deze post kan je geen smekkies in alle smaken verdienen, maar wel afdelingspunten.